Historia marki Certina
Poniżej prezentujemy skrócone kalendarium historii szwajcarskiej marki Certina.
1888: Bracia Adolf i Albert Kurth otwierają pierwszy zakład produkcji zegarków i mechanizmów zegarkowych w Grenchen (Kanton Solothurn, Szwajcaria). W przydomowym warsztacie zatrudniają trzy osoby. Produkcja kompletnych zegarków rusza kilka lat później. W międzyczasie bracia pracują nad dyskretnymi, zaawansowanymi jakościowo mechanizmami zegarkowymi.
1906: Firma wprowadza pierwszą oficjalną nazwę. Adolf i Alfred decydują się na Grana, skrót łacińskiej nazwy Grenchen – Granacus. Na rynku pojawia się ich pierwszy zegarek na rękę.
1938: Grana i jej 250 pracowników świętuje 50-lecie firmy. Dyrektorzy manufaktury w poszukiwaniu nowej tożsamości zmieniają jej nazwę na Certina, od łacińskiego słowa „certus” oznaczającego „pewny, zabezpieczony”. Nowe słowo, łatwe do wymówieniu w większości języków, wzbogaciło wizerunek marki i pomogło jej otworzyć się na nowe rynki.
1948/1949: Certina otwiera w Niemczech swoje pierwsze zagraniczne przedstawicielstwo.
1959: Wobec funkcjonowania na rynku o szybko rosnącej konkurencji, Hans i Erwin Kurth oraz ich zespoły inżynieryjne i techniczne wspólnie podejmują decyzję o wytyczeniu nadrzędnych celów marki. Według nowej koncepcji firma ma tworzyć tylko zegarki wyróżniające się wysoką jakością i trwałością. Na tej podstawie rodzi się idea specjalnie przygotowanego mechanizmu zamkniętego w dodatkowo wzmocnionej kopercie. Zaczyna obowiązywać skrót DS – pomagający zidentyfikować specjalną konstrukcję zegarka Double Security.
1983: Certina dołącza do SMH Group, holdingu powstałego w wyniku połączenia ASUAG i SSIH.
1995: Certina staje się wewnątrz grupy SMH główną marką produkującą zegarki sportowe. Nowa linia „Cascadeur” to kluczowy model kolekcji. Certina zostaje Oficjalnym Chronometrażystą Motocyklowych Mistrzostw Świata w klasie GP.
2005: Certina rozszerza swoją aktywność w świecie sportu. Marka zostaje Oficjalnym Partnerem teamu Sauber Petronas w Formule 1. Ambasador Certina Thomas Lüthi zdobywa tytuł Mistrza Świata Moto GP w klasie 125 cm3.
2006: Certina kontynuuje współpracę z nowopowstałym BMW Sauber F1 Team. Wschodząca gwiazda Formuły 1 – Robert Kubica zostaje ambasadorem marki.
2007: Timo Glock, kierowca testowy BMW Sauber F1 Team i oficjalny ambasador marki Certina zostaje Mistrzem Świata wyścigów GP2. Certina przedłuża współpracę z Thomasem Lüthi, podbijającym klasę Moto GP 250 cm3.
2008: Pierwsze zwycięstwo BMW Sauber F1 Team. W Montrealu Robert Kubica i jego partner Nick Heidfeld w fantastycznym stylu zajmują dwa pierwsze miejsca w Grand Prix Kanady. Kierowcy BMW Sauber w tym sezonie stawali na podium łącznie 11 razy, co pozwoliło zespołowi zająć doskonałe, 3 miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów.